2009. június 7., vasárnap

Hiánypótló tárgyak I. - távirányítótartó / Remotecontrol holder

A kosárfonást fűzfavessző alapanyaggal tanultam, de oktatóm tanácsára kipróbáltam a peddig nádat, más néven rattant is.
Két jó könyv is foglalkozik a rattan fonás alapjaival, tehát most sem töltöm az időt túl sok részlet leírásával.



Ezt a füles kosárkát a szanaszét heverő és magukat tökéletesen álcázó, távirányítóknak készítettem.
Az alapja egy 13,5 x 10,5 cm-es téglalap, valamilyen vékony fa lemez, rétegelt-, vagy sima bútorlapból kivágva.
A rövidebb oldalon 5, a hosszabbikon 7 lyuk lett fúrva, egymástól nagyjából azonos távolságban. (A távolság a méret és a lyukak számának ismeretében pontosan kiszámítható.)
Nálam a rövid oldalon 2,2 cm., a hosszú oldalon 2 cm lett a lyuktávolság.













Szükség volt még a lyukak számának megfelelően 3 mm-es nádból oldalkarókra. Én ezt a darabot most úgy készítettem, hogy egy hosszú szálból meghajlítottam a majdani kosárfület és a két hosszú oldal szemköztes középső lyukaiba beállítottam, majd az oldalkarókból és a fül alul túlnyúló végéből megfontam a lábazatot. A karók hossza legyen legalább 30 cm. Az enyémek rövidebbek voltak így a végén nem lett elég a páros szegésre.











2 mm-es fonószálakból háromszálas gyűrűfonással fontam kb. 1,5 centit, közben a négy sarokba csak simán beállítottam még egy-egy 3 mm-es karót, hogy kicsit stabilabb legyen a négyzet forma. Ezeket már a majdani magasságnak megfelelő méretre vágtam, ami esetünkben 10 centi.
















Peddig sínnel folytattam a munkát. A két szemköztes hosszú oldalra befűztem a sínt. Felváltva haladtam, először az egyikkel fontam elöl-hátul vezetve a szálat, majd mikor a szemközti oldalhoz értem, a másik szállal fontam egy fél kört elöl-hátul. (Leírni bonyolultabb, mint csinálni.)

















3,5 cm. elérése után kereszt tartót készítettem 2 mm-es fonószállal.










Ezután még 3,5 cm. fonás következett sínnel, itt újabb kereszt tartót készítettem, hogy a távirányítók ne csúszkáljanak a kosárkában.
Kétszálas fonással fejeztem be az oldalakat, a munkát pedig egyszerű szegéssel, mert kicsit rövidre hagytam az oldalkarókat, így páros szegésre már nem futotta. Mivel két oldalkaró helyett már az elején a meghajlított fület használtam, most döbbentem rá, hogy hiányzik 2 karóm a szegéshez. A hiányt a fül mellé beszúrt szállal pótoltam. Nem volt tehát értelme az újításomnak, egyszerűen elkészíthettem volna a kosárkát hagyományosan, a végén meg hozzárögzíthettem volna a fület. Most már mindegy. :-))
A meglévő fül karója mellé szúrtam még egyet-egyet mindkét oldalon 3 mm-es szálból, egy szál sínt pedig rátekertem a képen látható módon vékony díszítő szál felhasználásával.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...